Denna artikel är en annons

– Vi är den personliga banken. Vi brinner för vårt närområde, dess invånare och lokala företag, säger Claes Mononen, rådgivare på Skurups sparbank.

Den lokala banken med stor kompetens och stort hjärta

Landets drygt 50 fristående sparbanker är inte som andra banker. Att vara en sparbank innebär att verksamheten ska stötta bygden och enskilda företag. Och det gäller i synnerhet Skurups sparbank som är ett lokalt tillväxtnav med stort hjärta sedan 140 år tillbaka.

– Vi är del av bygden, dess invånare och företag. När det går bra för oss ger vi därför tillbaka en del av överskottet till lokalsamhället, säger Claes Mononen, rådgivare på Skurups sparbank.

Grundtanken om att överskottet från verksamheten ska gå tillbaka till den lokala marknaden lever alltså i högsta grad kvar. Här finns inga aktieägare och därmed inte heller investerares krav på avkastning.

– Vi är helt fria att göra stora lokala insatser, vilket vi också gör på vår hemmamarknad som inkluderar hela sydvästra Skåne, inklusive Trelleborg. Det är en prioriterad marknad där vi vill erbjuda våra banktjänster och samtidigt visa vårt samhällsengagemang, säger Claes Mononen.

Årligen delar Skurups sparbank ut över en miljon kronor till organisationer och ideella föreningar med allmännyttiga ändamål. Allt från prisutdelningar, sponsring till investeringar i lokala projekt, föreningar och event.

Som en del i stödet till lokalsamhället har Skurups sparbank tagit det unika initiativet att
låna ut lokaler till företag i bygden. ”Mötesplats Skurup” innebär att ett tjugotal arbetsplatser,
mötesrum och konferenslokal finns tillgängliga, oavsett om du är kund eller ej.

– Vi brinner för det här. Våra kunder ska känna sig omhändertagna och sedda. Banken får aldrig bli en maskin. När kunden ringer är det vi själva som svarar, inte någon anonym telefonväxel. Det är viktigt för oss. Vi bryr oss, har stor kompetens och ett stort hjärta, betonar Claes Mononen.

Själva bankverksamheten då, hur är det med den? En sak är säker, Skurups sparbank som är ett helservicekontor med kontanthantering, har med sina 40 anställda en samlad bred och hög kompetens inom alla kunskapsområden som efterfrågas.

Utöver självklar rådgivning i bankfrågor finns expertis tillgänglig även i pensions- och försäkringsärenden. Här finns även en jurist som hjälper till med bouppteckningar, äktenskapsförord och framtidsfullmakt.

– Nyckeln till framgång är stark lokal närvaro, tillgänglighet och ett genuint engagemang från vår sida. Våra kunder ska känna att vi vill vara en verklig hjälp i deras vardag. Det gäller både privatpersoner och företag.