Denna artikel är en annons

– Våra förare har en enormt stor betydelse, inte bara i trafiken utan framför allt i sin serviceroll, säger Christian Hellgren, trafikområdeschef på Bergkvarabuss. Föraren bakom ratten, Bekim Malolli, är trafikledare i Trelleborg. (Foto: Rosie Alm)

Trelleborgs busstrafik i teknikens framkant – Pilotprojekt med självkörande bussar

Trelleborg var bland de första städerna i landet med elbussar i stadstrafik när Bergkvarabuss introducerade dem för ganska precis ett år sedan. Nästa steg är ett pilotprojekt med självkörande bussar.

Bergkvarabuss är med sina 1400 fordon ett stort och välkänt varumärke med trafik i stora delar av landet. Sedan drygt tio år tillbaka även i Trelleborg. Med tio eldrivna bussar som nu rullar i stadstrafiken togs ett stort miljösteg mot framtiden.

– Vi är onekligen en viktig del i Trelleborg, väl synliga med våra gröna stadsbussar och gula regionbussar, säger Christian Hellgren, trafikområdeschef på Bergkvarabuss.

Han förklarar att trafiken sker på uppdrag av Skånetrafiken med gemensam målsättning för hållbart resande. Den i dag helt elektrifierade stadsbussflottan, som dessutom uteslutande kör på grön el, ligger alltså helt i linje med den visionen för kollektivtrafiken.

– Det blev omgående en stor miljöeffekt med kraftigt minskat buller och vibrationer, vilket ger en betydligt skönare och trivsammare stadsmiljö. Sedan har vi förstås den andra stora miljövinsten, att vi med elbussar helt eliminerar utsläpp av avgaser, säger Christian Hellgren.

Carl Johan Rydh, som är teknik- och säkerhetschef på Bergkvarabuss, betonar att elbussar är här för att stanna.

– Det är redan en väl beprövad teknologi som växt väldigt snabbt. Utvecklingen har bokstavligen exploderat under de senaste tre åren. Så trenden är tydlig, det är elbussar som nu gäller, i synnerhet i stadstrafik, säger Carl Johan Rydh,

Bussmodellen heter Mercedes Benz Citaro, den mest sålda stadsbussen i Europa, nu utvecklad med eldrift. Tio av de först tillverkade hamnade i Trelleborg.

– Det är Premiumbussar av högsta kvalitet. En stor majoritet av våra bussar är olika modeller av just Mercedes Benz. Det är viktigt med en homogen fordonsflotta där våra verkstäder är specialister. Här har vi erfarenhet, kompetens och ett uppbyggt lager. Därför valde vi eCitaro och är mycket nöjda, konstaterar Carl Johan Rydh.

Responsen från resenärerna lät inte heller vänta på sig, den var minst sagt mycket positiv. Kvalitetsmätningarna som genomfördes under våren 2020 i Trelleborg ombord på bussarna har fått höga betyg av kunderna. Resultatet för medelbetyg på samtliga 18 frågor var 8,55 och på fråga hur nöjd kunden är med själva resan fick vi medelbetyget 9,17.

– Ingen trafik i Skåne har någonsin hamnat på den nivån. Vi är självfallet oerhört glada över att kunna erbjuda Trelleborgsborna en kollektivtrafik i högsta klass, säger Christian Hellgren.

I synnerhet som det ligger ett hårt kvalitetsarbete bakom. Att nå de här höga siffrorna i kundnöjdhet är inget som går av sig själv. Det handlar ju inte bara om själva bussarna.

Christian Hellgren betonar att Bergkvarabuss alltid har stort fokus på resenärerna. Att kundmötet är det viktigaste av allt och att det är en avgörande delförklaring till det höga betyget.

– Vi brukar säga, ”Vi kör inte bussar, vi kör människor”.

Förarna Jean Skott Lokougna och Signe Jensen.

Det fina resultatet har med andra ord även med personalen att göra. Det handlar om allt från förarnas uppträdande till fordonens framförande och skick, information med mera.

– Våra förare har en enormt stor betydelse, inte bara i trafiken utan framför allt i sin serviceroll, säger Christian Hellgren och lyfter speciellt vikten av att ha personal som trivs med sina jobb.

– Vi är ytterst angelägna om att ta väl hand om våra medarbetare, att de ska utvecklas på individnivå. Vi har därför tagit fram en ny tjänst, en personalcoach som blivit mycket uppskattad. Det har definitivt bidragit till det fina resultatet. Allt hänger ihop, säger Christian Hellgren.

Med sina 130 anställda är Bergkvarabuss en av Trelleborgs största arbetsgivare. De flesta är
trelleborgare. Själva arbetsplatsen är en toppmodern bussdepå med en stark miljöprofil som uppfördes 2016.

Nästa steg för Trelleborg i sin satsning på innovation och hållbart resande är autonoma bussar, dvs självkörande fordon. En helt ny teknologi där Trelleborgs kommun initierat ett pilotprojekt tillsammans med Skånetrafiken och Bergkvarabuss.

– Det är ett av de första projekten i Sverige, efter Stockholm och Linköping. Trelleborgs kommun visar här sina ambitioner att vilja satsa på framtiden, säger Carl Johan Rydh.

Projektet går i gång på försök 2021 med två bussar. För övrigt med personal i bussarna.

– Det är ett otroligt spännande och utmanande projekt med helt ny teknik där Trelleborg ligger i framkant, både nationellt och internationellt. Det är ingen tvekan, det här är framtiden, avslutar Carl Johan Rydh.

Fakta Bergkvarabuss

• Bolaget startade 1975. Har i dag verksamhet runt om i landet, även i Danmark och Norge.
• Koncernen med säte i Kalmar har cirka 2 000 medarbetare och cirka 1 400 bussar.
• Tre huvudsakliga affärsområden:
1. Upphandlad linjetrafik – innebär uppdrag för trafik­huvudmän runt om i landet.
2. Skolskjutstrafik – omfattar just nu 50 kommuner.
3. Beställningstrafik/chartertrafik – uthyrning av bussar med förare till företag, privatpersoner, föreningar och skolor i hela Sverige.

Mercedes Benz eCitaro

Har i år fått den tyska miljömärkningen ”Blauer Engel”, utfärdad av tyska miljödepartementet. Miljömärkningen som är en av världens äldsta innebär att produkter och tjänster måste vara miljöanpassade och uppfylla märkningens kriterier.