Denna artikel är en annons

Gummiprodukter för konsumentmarknaden dominerade länge Trelleborg AB:s verksamhet. Över tid har produktionen alltmer förskjutits mot industriella produkter.

Trelleborgs piggaste 115-åring?

Trelleborg AB, i folkmun kallat ”Gummit” eller ”Gummifabriken” är så mycket mer än bara ett företag, snarare en del av ett samhälle.

I år fyller bolaget 115 år och har en historia att berätta med staden Trelleborg som röd tråd.

Redan 1905, då Trelleborgs Gummifabriks AB grundades av Henry Dunker, gjorde verksamheten sina första fotavtryck i staden. Detta även bokstavligt talat, eftersom både galoscher och regnkappor då ingick i sortimentet.

Det är säkert många som än i dag minns Aquarex, storsäljaren inom regnkläder. Cykeldäck var en annan tidig produkt. Över tid försköts produktionen alltmer mot industriella produkter vars prestanda byggde på gummimaterialets unika egenskaper att kunna täta, dämpa och skydda.

Mellan 1950 och 1970, som ofta benämns som de gyllene åren, startade en kraftig internationalisering och tillväxt. Under de här åren profilerade sig företaget som den främsta svenska däckproducenten. Lyckliga var väl de som då med senaste modellen kunde köra runt i staden med blänkande vita däcksidor.

Just däck var sedan under många år ”Gummi-fabrikens” storsäljare nummer ett, både för bil,
cykel och traktor.

– Numera sker huvuddelen av vår däckproduktion på andra ställen i världen men utgör fortfarande en betydande del av vår verksamhet, och motsvarar ungefär en tredjedel av omsättningen, säger Lotta Fjällström, som är koncernansvarig för varumärke och marknadsföring.

Övriga två tredjedelar består av tätningar och så vitt skilda saker som slangar, rörtätningar och spengummin. Alltid med högsta kvalitet och kundnöjdhet som ledstjärna.

Förklaringen till att Trelleborg AB har kunnat överleva under så många år är att verksamheten utvecklats i takt med tiden. Företaget av i dag är därför ganska annorlunda jämfört med ”Gummit” på Dunkers tid.

Numera är Trelleborg AB representerat i cirka 50 länder runt om i världen, och drivs framåt av ungefär 24 000 medarbetare. Men kärnan och huvudkontoret ligger fortfarande kvar i Trelleborg.

– Att förvalta och vidareutveckla ett så fint varumärke som Trelleborg kräver ödmjukhet, betonar Lotta Fjällström. Det är så många människor som har tillbringat en stor del av sina liv med företaget och har därmed även bidragit till att forma det till dagens mångmiljardkoncern.

– Alla dessa människor vill jag passa på att ge en eloge. Ni alla har hjälpt till att skapa en robust och pigg 115-åring som kommer att stå pall och utvecklas vidare under lång tid framöver. Och det med produkter och lösningar som skyddar det betydelsefulla i samhället och bidrar till hållbarhet.