Trelleborgs kommun upphandlar vägplanekonsult

Trelleborgs resa mot Kuststad Trelleborg – där staden åter ska möta havet – är det största stadsutvecklingsprojektet i kommunens historia. Men för att visionen ska kunna bli verklighet krävs mer än att bygga nya kvarter och strandpromenader. Det krävs en infrastruktur som möjliggör omvandlingen. Där är ringvägen den avgörande pusselbiten.

Visualisering ringvägen.
En visualisering av hur de framtida ringvägen kan komma att se ut i landskapet, kvällsbild. Källa: Trelleborgs kommun.

Ringvägen – nyckeln till framtidens kuststad

– Ringvägen är nyckeln till hela Kuststadsprojektet, säger Christopher Kolbjörnsen, projektledare för Ringvägen. När trafiken leds runt staden i stället för genom den frigörs ytor, bullret i centrum minskar och vi kan skapa plats för bostäder, parker och ett levande stadsliv vid havet. Men den spelar även viktig roll för den regionala transportinfrastrukturen och resiliensfrågor kopplat till hamnens utveckling och import/export.

Från hamnflytt till framtid

Utbyggnaden av den östliga hamnen har kommit långt och stora delar färdigställdes redan 2024 – ett år före tidplan. Men hamnen kan inte fullt ut tas i bruk i sin nya struktur förrän ringvägen och hamninfarten är på plats. Först då kan tunga transporter styras om, och de centrala hamnytorna börja frigöras för den framtida Sjöstaden.

Den östra ringvägen och hamninfarten, tillsammans med den västra ringvägen, kommer att skapa en komplett ringvägslösning som möter kraven inom EU:s TEN-T-nätverk och är avgörande för att leda tung trafik från E22/E6 direkt till hamnen utan att belasta stadskärnan.

Drönarfoto över Trelleborgs hamns utbyggda ytor i öster.
Trelleborgs hamn. Ytorna i öster som byggts ut. Foto: Niclas Ingvarsson, Trelleborgs kommun.

Ett grundligt förarbete

Inför byggandet av både den östra och västra ringvägen har kommunen genomfört omfattande förberedande studier – från mark-, miljö- och klimatunderlag till analyser av flora, fauna samt yt- och grundvatten. En detaljerad plan för dagvattenhantering har tagits fram för att möta framtida krav på hållbarhet och klimatanpassning.

Den västra ringvägen kommer, tillsammans med den östra, att erbjuda ett mer robust och framtidssäkert tillfartsalternativ till de utvecklade hamnområdena i öster. Effektiviteten i hamnens verksamhet ökar och flaskhalsar undviks.

Syftet är att skapa en effektiv länk den sista biten mellan ringvägen och hamnens verksamhetsområden, så att både logistikflöden och stadens interna rörlighet förbättras.

– Det är ett komplext projekt som berör allt från dagvatten och grundvatten till flora och fauna. Arbetet med miljökonsekvensbedömningen har bedrivits parallellt med projekteringen, säger Kolbjörnsen.

Från detaljplan till vägplan

Planeringen av den östliga ringvägen och hamninfarten – inklusive en uppställningsplats för lastbilar utanför hamnområdet slutredovisades 2024. Arbetet med den västra ringvägen har tidigare gått igenom samråd: en detaljplan och den tillhörande miljökonsekvensbedömningen publicerades första gången för samråd i maj 2023. Efter inkomna synpunkter och beslutade justeringar av vägsträckningen i februari 2024 uppdaterades dokumentationen.

Illustration ringväg
Illustration av hur en framtida ringväg runt Trelleborg ska gå.

Gemensam vägplan – och ny vägplanekonsult

Våren 2025 beslutade kommunfullmäktige i Trelleborg att gå från två individuella detaljplaner till en gemensam vägplan. Genom att samla båda sträckningarna i ett och samma planeringsunderlag skapas en tydligare helhetsbild, bättre samordning och en mer effektiv process inför byggstart.

I samband med detta har kommunen upphandlat en vägplanekonsult, Lektus, som kommer att leda arbetet med att ta fram den samlade vägplanen. Uppdraget markerar en viktig milstolpe i projektet och innebär att arbetet nu växlar upp mot en mer integrerad och långsiktigt hållbar lösning.

Fastställelsehandlingarna för den gemensamma vägplanen skickas till Trafikverket 2027.

EU-finansiering

Medfinansiering från Europeiska unionen gör det möjligt att planera ny infrastruktur som både avlastar stadskärnan och förbättrar tillgängligheten till hamnen.

Planeringen av den östra ringvägen och hamninfarten har delfinansierats med 50 procent av EU och slutredovisades 2024. Planeringen av den västra ringvägen delfinansieras med cirka 10 miljoner kronor via CEF Transport II-programmet och avslutas årsskiftet 2025/2026.

Projektet uppfyller också EU:s krav på dual-use-infrastruktur, vilket innebär att vägarna vid behov kan användas både civilt och militärt. Stödet har bidragit till att säkerställa finansiering och lyfta projektets strategiska betydelse på EU-, nationell och lokal nivå.

Ett regionalt nav med global betydelse

För Trelleborg handlar satsningen på ringvägen om mer än lokal stadsutveckling – den stärker hela regionens motståndskraft.

– Trelleborg är inte bara en kommun i tillväxt, vi är ett nav för transporter, logistik och samverkan i norra Europa. Öresundsregionen är ett av Europas mest integrerade områden. Här finns potentialen att visa vägen för hur vi förenar resiliens, innovation och hållbar tillväxt, säger Christian Dahl, tillväxt- och näringslivsdirektör.

– Ringvägen stärker inte bara logistiken – den gör hela regionen mer robust och framtidsredo.

En väg mot den nya kuststaden

När ringvägen står klar kan hamntrafiken ledas om österifrån. Då kan Trelleborg på riktigt börja frigöra de centrala hamn- och trafikytorna och bygga den nya stadsdelen där staden möter havet.

– Ringvägen är mer än en väg. Den är en investering i logistik, hållbar stadsutveckling och Trelleborgs framtid som kuststad, säger Dahl.