EU-finansiering

Medfinansiering från Europeiska unionen gör det möjligt för Trelleborgs kommun att planera ny infrastruktur som både avlastar stadskärnan och förbättrar tillgängligheten till hamnen.

Planeringen av den östliga ringvägen och hamninfarten – inklusive en uppställningsplats för lastbilar utanför hamnområdet – har delfinansierats med 50 procent av EU och färdigställdes 2024.

EU-medel genom CEF Transport II-programmet

Nu pågår en fortsatt EU-finansierad förstudie för att ta fram vägplan för den västra delen av ringvägen. Denna framtida vägsträckning är avgörande för att leda tung trafik från E22/E6 direkt till hamnen utan att belasta centrala Trelleborg. Projektet delfinansieras med cirka 10 miljoner kronor från EU:s CEF Transport II-program.

Genom att utveckla västra ringvägen, och samtidigt bygga en ny östlig ringväg kan biltrafik och godstransporter ledas om utanför staden. Visualisering Moa Landén, Trelleborgs kommun.
Genom att utveckla västra ringvägen, och samtidigt bygga en ny östlig ringväg kan biltrafik och godstransporter ledas om utanför staden. Visualisering Moa Landén, Trelleborgs kommun.

Västra ringvägen – en länk mellan E22/E6 och Trelleborgs hamn

Förstudien går under namnet Future last mile connection to the port of Trelleborg for traffic fluidity and dual-use – Western ring road study (akronym: 22-SE-TM-W-LASTMILE). Syftet är att förbereda byggandet av en ny väg som förbättrar den så kallade ”last mile”-förbindelsen mellan det europeiska vägnätet TEN-T (E22/E6) och Trelleborgs hamn.

Vägen är tänkt att underlätta transporter till och från hamnen samtidigt som den stärker både regional, nationell och europeisk mobilitet. Det handlar om en strategisk infrastrukturlänk som stöder utbyggnaden av sjötransporter till Tyskland, Polen och Litauen, och som anpassar vägnätet till dagens och framtidens godsflöden.

Minskad trängsel och bättre framkomlighet

Målet med projektet är att minska trängseln och lösa flaskhalsar i trafiken till och från hamnen och staden. Dagens infrastruktur sätter begränsningar både för stadens utveckling och hamnens funktion. Den västra ringvägen är därför en viktig pusselbit för att möjliggöra framtida tillväxt – både för näringslivet och för Trelleborgs roll i den europeiska logistikkedjan.

Ny planeringsform – från detaljplan till vägplan

Från början planerades östlig och västlig ringväg som två separata detaljplaner, men under 2024 beslutades att gå över till en gemensam vägplan för hela vägsträckningen. Vägplanen hanteras enligt Väglagen, vilket innebär att Trafikverket fattar beslut om fastställelse och att eventuella överklaganden prövas direkt av regeringen – i stället för att gå genom flera instanser.

Vägplan är det planeringsverktyg som normalt används vid nybyggnad av väg. Det är mer anpassat för ändamålet än detaljplaner, där olika markanvändningar kombineras. Den nya vägplanen ger därmed ett tydligare och effektivare planeringsförfarande – och kortare tid till byggstart.

Läs mer: Ny vägplan förenklar planeringen av ringvägarna i Trelleborg

Vad ingår i förstudien?

Projektet pågår mellan november 2022 och december 2025, efter att ha förlängts med ett år. Inom ramen för studien har kommunen:

  • Genomfört tekniska och strategiska utredningar
  • Tagit fram ett första förslag till vägplan
  • Genomfört samråd med invånare och berörda aktörer
  • Utfört trafik-, buller- och miljöutredningar
  • Påbörjat förprojektering och inlett processen för miljötillstånd
  • Den slutliga projekteringen av Västra ringvägen kommer att färdigställas under projekttiden. Vägen planeras att anpassas för tung trafik, inklusive transporter som kräver militär mobilitet.

En del av framtidens multimodala transportsystem

W-LASTMILE-projektet bidrar till utvecklingen av effektiva, sammankopplade och multimodala transportsystem i EU. Genom att knyta ihop sjöfart, vägtrafik och annan infrastruktur bidrar projektet till mer hållbara och effektiva transportkedjor – något som är centralt för EU:s transportstrategi.

Den framtida vägen kommer att underlätta anslutningen till hamnens nya färjelägen och godsområden, som ska stå färdiga 2026. För att dessa ska kunna fungera effektivt krävs god tillgänglighet och direkt tillgång till kajerna – utan att passera genom stadens centrala delar.

Infrastruktur som frigör stadens kustnära lägen

När Trelleborgs Hamn flyttar delar av sin verksamhet i sydöstlig riktning frigörs attraktiva ytor i stadens centrala, kustnära delar. Dessa ytor kan i framtiden användas för bostäder, rekreation och andra stadsmiljöer. Men det är först när godstrafiken leds utanför staden som dessa områden kan börja utvecklas.

Därför är ringvägen avgörande för det större stadsutvecklingsprojektet Kuststad Trelleborg. Vägarna skapar förutsättningar för en mer sammanhållen och tillgänglig stad där olika intressen kan samexistera – logistik, boende, arbetsliv och rekreation.