Trelleborg är på väg att förvandlas – från en industriell hamnstad till att också bli en modern kuststad. I kommunens största stadsutvecklingsprojekt någonsin Kuststad Trelleborg planeras nya bostäder, grönområden och ett verksamhetsområde med unikt läge för logistik. Samtidigt stärks Trelleborgs roll som regional kärna i Öresundsregionen, med närhet till både Malmö och kontinenten.
Trelleborgs hamn har till stora delar flyttats österut, vilket skapar nya möjligheter att öppna staden mot havet och bygga bostäder i det gamla hamnområdet. Men för att kunna slutföra flytten behöver uppställningsplatser, incheckning osv flyttas till Business Center Trelleborg. För att kunna ta nästa steg i utvecklingen krävs att infrastrukturen hänger med – och här spelar Ringvägen en avgörande roll.
I dag går mycket av den tunga trafiken rakt genom stadens centrum. Med en ny Ringväg och en ny östlig hamninfart leds trafiken utanför stadskärnan, vilket avlastar gatorna, minskar utsläppen och skapar en mer trivsam miljö för både boende och besökare. Samtidigt frigörs centrala ytor som kan användas för framtidens stad, med nya kvarter, mötesplatser och ett mer levande kustliv.
När Ringvägen står klar leds genomfartstrafiken utanför Trelleborgs centrum. Det innebär mindre buller, färre avgaser och minskad trafikintensitet i stadskärnan – men effekten stannar inte där. Ringvägen skapar också nya möjligheter att koppla samman stadens östra och västra delar, som i dag delvis skiljs åt av tung trafik.
När belastningen på centrumgatorna minskar kan delar av det tidigare genomfartsstråket, nuvarande E6, omvandlas till stadsgata – en tryggare, grönare och mer levande miljö där människor, inte fordon, står i fokus. Här skapas plats för promenadstråk, cykelvägar, torg och mötesplatser, och gamla och nya stadsdelar kan växa samman till en helhet.
Kort sagt: Ringvägen är inte bara en trafiklösning – den lägger grunden för en helt ny stadsmiljö i centrala Trelleborg. Det är en förutsättning för att Trelleborg ska kunna utvecklas till en hållbar kuststad med mer liv, rörelse och grönska.
Ringvägen, tillsammans med den planerade östliga hamninfarten, skapar en direkt och effektiv koppling mellan Trelleborgs hamn och det nationella vägnätet. Det innebär att den tunga trafik som är kopplad till hamnens godsflöden inte längre behöver passera genom centrala Trelleborg. I takt med att hamntrafiken ökar blir detta en avgörande förbättring för både trafikflöde och säkerhet. Resultatet blir en mer hållbar, effektiv och framtidssäker transportlösning för både näringsliv och samhälle.
Ringvägen runt Trelleborg är tänkt att koppla samman det nationella vägnätet i väster och öster med Trelleborgs hamn, samtidigt som trafiken leds utanför stadskärnan. Syftet är att avlasta centrum från tung trafik och skapa bättre förutsättningar för både stadsutveckling och hamnens tillväxt.
Ringvägen sträcker sig:
- Från väg E6 vid Maglarpsrondellen i väster,
- via en ny vägdragning som ansluter till väg 108,
- vidare in i den planerade östra ringvägen,
- och kopplas sedan samman med väg 9 och den östliga hamninfarten som leder till det nya hamnområdet.
Sträckningen är resultatet av omfattande utredningar där flera alternativ vägts mot varandra. Kommunfullmäktige beslutade om den östra sträckningen 2017 och om den västra 2022.
Avgörande faktorer har varit:
- att möjliggöra framtida stadsutveckling och bostadsbyggande
- att anpassa vägen till framtida järnvägslösningar och stationslägen
- att ta hänsyn till närliggande byar, kulturmiljöer och jordbruksmark
- att minimera negativ påverkan på boendemiljö och natur
- att säkerställa effektiva anslutningar till hamnen och det övergripande vägnätet
Även om Ringvägen innebär en längre körsträcka än genomfart genom centrum, kan restiden kortas – särskilt för tunga fordon. I takt med att staden växer och hastigheterna i centrala delar sänks, blir Ringvägen ofta det snabbare alternativet (färre trafikljus, färre stopp genare väg).
Miljöpåverkan inne i staden minskar också. I dag blåser utsläpp från infarten och hamnen ofta in över staden, då sydvästlig vind är vanligast. Med Ringvägen och den östliga hamninfarten flyttas trafiken bort från stadskärnan.
En komplett ringväg med ny hamninfart ger också:
- jämnare trafikflöde med färre accelerationer och stopp
- effektivare logistik inne på hamnområdet
- snabbare lastning och lossning av färjor
- kortare stilleståndstid vid kaj
- minskad bränsleförbrukning och lägre utsläpp
Planeringen av Ringvägen sker med stor hänsyn till jordbruksmark och landskapsmiljö. Ungefär 32 hektar åkermark tas i anspråk för väg, sidoområden, naturmark och dagvattenlösningar längs den östra delen, där vägen till stor del följer järnvägen för att minska påverkan.
Den västra delen planeras i anslutning till befintlig infrastruktur, vilket också minskar markpåverkan. Samtidigt möjliggör Ringvägen att cirka 60 hektar av det gamla hamnområdet kan omvandlas till nya stadskvarter med upp till 7 000 bostäder, skolor, förskolor och grönområden – nära havet och utan att ny jordbruksmark tas i anspråk.
Tidigare bedrevs planeringen genom två separata detaljplaner – en för västra och en för östra ringvägen. Kommunen har nu beslutat att gå över till en gemensam vägplan för hela sträckningen. Det förenklar planeringen, ger bättre överblick och möjliggör ett mer samordnat genomförande av projektet.
En vägplan tas fram enligt väglagen. Kommunen driver vägplanearbetet. Trafikverket är en samarbetspartner gällande vägens utformning i relation till statlig infrastruktur och hamntrafiken.
Genom att samla hela Ringvägen i en gemensam vägplan kan kommunen arbeta mer effektivt och flexibelt utifrån de behov och förutsättningar som finns längs hela sträckan.
En vägplan är ett juridiskt dokument som reglerar hur en väg ska utformas och var den ska byggas. Den tas fram enligt väglagen, medan detaljplaner regleras enligt plan- och bygglagen.
En viktig skillnad är att vägplanen fastställs av Trafikverkets centrala planprövningsmyndighet och kan överklagas till regeringen. Planen prövar också miljöaspekter, markanvändning och samordnas med berörda myndigheter, kommuner och fastighetsägare.
Att planera och genomföra en ringväg runt Trelleborg är ett komplext arbete som kräver noggrann planering, samråd och juridiska prövningar – både på kommunal och nationell nivå.
Redan 2016 beslutade kommunfullmäktige med bred majoritet (47 ja, 2 nej, 2 avstod) att Trelleborg ska ha en ringväg. Sedan dess har kommunen arbetat med att ta fram detaljplaner för östra och västra delarna. 2022 genomfördes även en folkomröstning, där en majoritet ställde sig bakom en östlig infart.
Detaljplanen för Östlig ringväg antogs 2021, men upphävdes av mark- och miljödomstolen 2023. Sedan dess har ett nytt förslag arbetats fram. Västra ringvägen har varit ute på samråd under 2023. Under arbetets gång har nya insikter vuxit fram – bland annat kring tidplaner, byggbarhet och juridiska förutsättningar – vilket har lett till att kommunen nu väljer att istället ta fram en vägplan enligt väglagen. Denna process ger bättre möjligheter att samordna och genomföra hela ringvägen på ett effektivt sätt.
Tidplanen beror på flera faktorer, bland annat hur lång tid vägplaneprocessen tar, finansiering, och samråd med berörda parter. Arbetet med vägplanen pågår och kommunen återkommer med mer information så snart tidplanen är fastställd.
Ringvägen planeras som kommunal väg. Processen med framtagande av detaljplan respektive vägplan bedöms likvärdig både i omfattning, kostnader och i tidsåtgång. Tidigare beräkningar från 2019, framtagna på uppdrag av statlig utredning, har legat till grund för bedömningar kring kostnader för östlig och västlig ringväg, den nya östliga hamninfarten och tillhörande uppställningsytor. Dessa siffror har därefter uppdaterats och använts i dialog med möjliga finansiärer.
Fördelningen av ansvar ser i nuläget ut enligt följande:
- Östra och västra ringvägen: planeras som kommunala vägar, men vägplanen tas fram i samarbete med Trafikverket. Trelleborgs kommun står för finansiering, delvis med stöd av EU-bidrag.
- Östlig hamninfart och uppställningsytor för hamntrafik: finansieras av Trelleborgs Hamn AB, också med möjlighet till EU-stöd.
Eftersom Trelleborgs hamn är av både nationell och internationell betydelse bedömer kommunen att det finns goda möjligheter till fortsatt medfinansiering från EU, särskilt inom program som stödjer hållbara och intermodala transportlösningar.
Trafikverket är en engagerad och positiv samarbetspart i utvecklingen av Trelleborgs framtida infrastruktur. Myndigheten ser positivt på kommunens ambitioner att omvandla centrala delar av staden och skapa uppemot 7 000 nya bostäder i ett av Sveriges största stadsutvecklingsprojekt. Trafikverket delar också målet att förbättra tillgängligheten till och från Trelleborgs hamn, där både väg- och järnvägstransporter spelar en central roll.
Trelleborgs kommun planerar ringvägen som kommunal väg, medan Trafikverket ansvarar för anslutningarna till det statliga vägnätet – E6, väg 108, väg 9 – samt för hanteringen av järnvägen.
I början av 2025 togs nästa steg i samarbetet då kommunen beslutade att gå från två separata detaljplaner till att istället ta fram en vägplan för hela Ringvägen. Vägplaneprocessen liknar detaljplaneprocessen men med vissa viktiga skillnader. Bland annat fastställs vägplanen av Trafikverket och kan överklagas till regeringen. Processen omfattar samråd med länsstyrelsen, berörda kommuner och enskilda, samt – om det krävs – en miljökonsekvensbeskrivning.
Trafikverket samarbetar även med Trelleborgs Hamn AB för att öka andelen gods som transporteras på järnväg. Genom att satsa på intermodala transporter, där gods kan växlas mellan fartyg, tåg och lastbil, bidrar man tillsammans till ett mer hållbart och effektivt logistiksystem.
I samband med framtagandet av vägplanen hålls samråd där du som medborgare har möjlighet att lämna synpunkter. Håll utkik efter information på kommunens webbplats. Du kan också kontakta kommunen med frågor eller synpunkter när som helst under processen.