Bakgrund, beslut och förutsättningar

Att skapa en helt ny stadsdel mitt i Trelleborg är ingen liten sak. Det kräver långsiktig planering, politiska beslut och flera större förändringar i stadens infrastruktur. Grunden till möjligheten stavas hamnflytten – och en vision om att återknyta stadens kontakt med havet.

Hamnflytten – och vad som återstår

Utbyggnaden av Trelleborgs nya östliga hamn blev klar redan 2024 – ett år före tidplan. Hamnen har därmed möjlighet att på sikt lämna det gamla hamnområdet, vilket öppnar för stadsutveckling i centrala Trelleborg. Men än så länge återstår viktiga steg.

Eftersom ringvägen runt Trelleborg och den östliga hamninfarten ännu inte är byggda, måste hamnens västliga infart och uppställningsytor tills vidare vara kvar i sin nuvarande form. Det gör att området där Sjöstaden planeras ännu inte kan frigöras fullt ut.

En avgörande förutsättning – ringväg runt staden

För att Sjöstaden ska kunna byggas krävs att tung trafik leds runt staden i stället för genom den. Det kräver både en fungerande östlig hamninfart och att ringvägsprojektet blir verklighet.

En viktig milstolpe nåddes när Trelleborgs kommun nyligen fick miljötillstånd för att anlägga ett nytt erosionsskydd längs kusten vid Öster Jär. Det skyddar framtida väg- och järnvägsinfrastruktur – och möjliggör nästa steg: att planera för byggnation av evakueringsvägen från hamnen.

Evakueringsvägen är tänkt att i framtiden fungera som östra hamninfarten, men för att den ska kunna användas fullt ut krävs också att ringvägen kopplas ihop runt hela staden.

När allt hänger ihop – då kan staden möta havet

Först när ringvägen är på plats och hamntrafiken kan ledas om österifrån, blir det möjligt att på riktigt frigöra området för Sjöstaden. Då kan platsen där bilar och lastbilar i dag rullar in och ut bli något helt annat – en levande stadsdel med bostäder, parker, skolor och strandpromenad. En stadsdel där staden möter havet igen.