I dag passerar tung trafik rakt genom Trelleborg, med köer, buller och utsläpp
som följd. Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och hanterar
en stor del av Sveriges import och export. För att stärka hamnens logistik och stadens framkomlighet planeras en ringväg och en östlig hamninfart.
En ringväg kommer leda trafiken runt stadskärnan, vilket ger effektivare
transporter till hamnen, kortare körtider för invånare och besökare samt
minskade utsläpp i centrum.
Frigjorda ytor ger plats för Sjöstaden och delar av Västra Sjöstaden, med
nya bostäder, grönområden, service och mötesplatser. Torg, stadsgator och
gröna stråk knyter ihop Trelleborg med havet och skapar en mer levande och
sammanhållen stad.
Ringvägen är mer än en väg – det är en investering i logistik, hållbar stads-
utveckling och Trelleborgs framtid som kuststad.
När Trelleborgs hamn flyttar österut följer stora förändringar i infrastrukturen. En ny evakueringsväg i öster är första steget mot en framtida hamninfart – en satsning som ökar säkerheten, förbättrar logistikflöden och möjliggör fortsatt stadsutveckling.
En ringväg som leder trafiken runt staden och östlig hamninfart med tillhörande lastbilsuppställning utanför hamnområdet är en förutsättning för att Trelleborgs kommun på bästa sätt ska kunna utnyttja ytorna som Trelleborgs Hamn lämnar när verksamheten flyttas åt sydost.
Ringvägen byggs för att förbättra tillgängligheten för kommuninvånarna till och förbi Trelleborgs stad. I framtiden kan ringvägen leda trafiken runt om staden istället för genom den. Hamntrafiken leds direkt via en planerad östlig hamninfart till det nya hamnområdet vid stadens östra pir.
Här kan du läsa mer om hur EU delfinansierar planeringen av ringvägen i Trelleborg – ett viktigt steg för att förbättra infrastrukturen och möjliggöra framtida stadsutveckling.